Website scan

Ontdek snel en gratis hoe je ervoor staat
Vertrouwd door 10.000+ website eigenaren

Gratis website scan laten doen

Gratis website scan laten doen om te achterhalen welke punten er op jouw website aangepakt moeten worden om voor meer conversies te zorgen op je website? Vul jouw url hierboven direct in en kom er snel achter hoe jouw website er op dit moment voor staat! Met de uitslag van de analyse krijg jij een advies op maat van hoe je website het beste aangepakt kan worden om hier meer rendement uit te halen. Als ervaren consultant vertellen we je bij SAM Online Marketing graag meer over welke tools we in onze service gebruiken en wat we met de website scan exact checken!

Uit welke onderdelen bestaat een website scan?

Wanneer we aan de slag gaan met het scannen van een website zijn er veel verschillende punten die we checken. In onze analyse gaan we heel diep in op de detail om een volledig beeld te krijgen van hoe de website er daadwerkelijk voor staat. Als ervaren online marketing bureau hebben we de allerbelangrijkste punten voor je op een rijtje gezet:

Bij SAM Online Marketing raden we sterk af om de technische aanpassingen zelf door te voeren. Het kan namelijk zomaar gebeuren dat je hele website uit elkaar valt wanneer je al kleine aanpassingen doorvoerd op net een verkeerde manier. Het advies van onze consultants is daarom om de hulp van een webbouwer in te schakelen en deze punten aan voor te leggen. Zo weet je zeker dat er niks fout kan gaan en dat alles netjes verwerkt zal worden.

De kosten voor het uitbesteden van SEO zijn afhankelijk van de zoekwoorden waar je op wilt scoren en de concurrentie die daarbij komt kijken. Is de concurrentie moordend, dan zijn en meer en sterkere backlinks nodig, en daarbij moet er meer tijd gestopt worden in de gehele zoekmachine optimalisatie om tot een succes te komen. Vanzelfsprekend zal de prijs die je maandelijks voor SEO betaalt hoger zijn dan wanneer je in een minder concurrerende branche zit. Met de service van lokale SEO zijn de zoekwoorden over het algemeen een stuk minder concurrerend, en om die reden beginnen bij ons de prijzen al bij €660. Wanneer je op de landelijke zoekwoorden wilt scoren zal je merken dat de concurrentie een stuk hoger is. Vandaar dat de tarieven bij ons online marketing bureau hier beginnen bij €990.

De tools die wij gebruiken om de website te scannen

Voor een goede website scan gebruiken we bij SAM Online Marketing de hulp van diverse tools. Met de service van deze tools analyseren we jouw website op de cruciale onderdelen die we hierboven benoemd hebben en gaan we nog veel dieper in op de details. Ieder onderdeel bestaat namelijk weer uit diverse kleinere aspecten die we stuk voor stuk langsgaan.

Performance en pagespeed meten

Om te beginnen is techniek een cruciaal onderdeel voor je website. Hoe presteert een website of webshop en hoe lang duurt het om een pagina te laden? Als dit te lang duurt, haakt een bezoeker af en kiest deze voor een andere website. Om erachter te komen hoe snel jouw website is, kun gebruiken we diverse tools. Zo is er de PageSpeed Insights van Google zelf, maar ook GTMetrix en Pingdom Tools gebruiken we om te achterhalen of jouw website goed scoort op snelheid. Met deze tools krijgen we in de website scan inzichtelijk hoe de Core Web Vitals van je website scoren, hoe lang het exact duurt voordat je website wordt ingeladen, op wat voor manier je website wordt ingeladen, hoeveel requests je website naar de server stuurt en nog veel meer.

Bij SAM Online Marketing raden we sterk af om de technische aanpassingen zelf door te voeren. Het kan namelijk zomaar gebeuren dat je hele website uit elkaar valt wanneer je al kleine aanpassingen doorvoerd op net een verkeerde manier. Het advies van onze consultants is daarom om de hulp van een webbouwer in te schakelen en deze punten aan voor te leggen. Zo weet je zeker dat er niks fout kan gaan en dat alles netjes verwerkt zal worden.

De kosten voor het uitbesteden van SEO zijn afhankelijk van de zoekwoorden waar je op wilt scoren en de concurrentie die daarbij komt kijken. Is de concurrentie moordend, dan zijn en meer en sterkere backlinks nodig, en daarbij moet er meer tijd gestopt worden in de gehele zoekmachine optimalisatie om tot een succes te komen. Vanzelfsprekend zal de prijs die je maandelijks voor SEO betaalt hoger zijn dan wanneer je in een minder concurrerende branche zit. Met de service van lokale SEO zijn de zoekwoorden over het algemeen een stuk minder concurrerend, en om die reden beginnen bij ons de prijzen al bij €660. Wanneer je op de landelijke zoekwoorden wilt scoren zal je merken dat de concurrentie een stuk hoger is. Vandaar dat de tarieven bij ons online marketing bureau hier beginnen bij €990.

Website audit met Screaming Frog, SE Ranking en Ahrefs

Bij ons online marketing bureau vinden we Screaming Frog de allerbelangrijkste tool voor de website scan. Hiermee krijg je namelijk de meeste inzichten in alle metrics van je website. Daarbij gebruiken we ook altijd de website audit van SE Ranking en Ahrefs om eventuele extra punten aan het licht te brengen. Met de website scan van deze tools komen diverse punten naar voren als:

Met bovenstaande functies kunnen we vrijwel alles op het gebied van on-page analyseren. De website scan van deze audit tools geven een duidelijk overzicht van veel verschillende factoren die verbeterd kunnen en moeten worden, maar geeft je ook een beeld wat er wél al goed staat!

Linkprofiel analyse door middel van Majestic en Ahrefs

Majestic en Ahrefs zijn naar ons inziens bij SAM Online Marketing de belangrijkste tools om de kwaliteit van de backlinks te waarborgen bij de service van een website audit. Hiermee kunnen we namelijk het beste de metrics van iedere specifieke backlink meten en advies geven over wat het beste met jouw linkprofiel gedaan kan worden. Zoals eerder aangegeven zijn kwaliteit en relevantie de steekwoorden als het gaat om linkbuilding. Allereerst wordt bij de check dus gekeken naar of de link relevant is. Vervolgens kijken we naar de specifiekere data van de link. Denk hierbij aan de Trust Flow, DA, DR en het verkeer van het domein waar de pagina op staat. Na het checken van deze data weten we pas zeker of de kwaliteit van de link goed genoeg is en kunnen we jou over het gehele linkprofiel het beste advies geven.

De tools van Google zelf

Natuurlijk heeft de grote zoekmachine zelf ook nog tools die gebruikt kunnen worden. Denk hierbij aan Google Analytics en Google Search Console. Voor de website scan is Google Search Console het meest interessant. Met behulp van Google Analytics kan goed worden gecheckt via welke kanalen traffic gegenereerd wordt en geeft het je een inkijk in het bezoekersgedrag. Maar met Google Search Console kunnen we bij SAM Online Marketing jouw website door de ogen van Google zien. Dit is namelijk ook een soort audit tool waarmee we een goed inzicht kunnen krijgen in verschillende technische aspecten van je website. Onze specialisten kunnen scannen op indexering, sitemaps indienen, crawl budget achterhalen, interne links nalopen, externe links nalopen en andere fouten opsporen.

We hebben mooie resultaten gehaald voor…
Ondernemers die jou voor gingen
Meneer Casino
KVK Logo
Leids Dagblad Logo
van Houdt Logo
Speedcube Logo
REDA Logo
Singelloop Logo
REDA Logo
KVK Logo
InnovaWare Logo
Een aantal van jouw specialisten
Het winnende team
Ons Team Sasha
Sasha
Directeur
Ons Team Ali
Ali
Marketing Manager
Ons Team Daniela
Daniela
SEO specialist

Vraag direct een website scan aan!

Ontdek of je kunt slagen

Wil je het liefst vandaag nog achterhalen waar de verbeterpunten van jouw website liggen? Schakel de gratis website check van SAM Online Marketing in! We scannen je website van A tot Z geheel vrijblijvend en vervolgens wordt er door een consultant contact met je opgenomen om de uitslag door te nemen. Wil je meteen hulp van ons online marketing bureau voor het uitbesteden van SEOGoogle Adssocial media marketing of andere services? Informeer je hier dan direct over en krijg ook hier een advies op maat voor. Je kunt ook een specifieke SEO scan laten doen. Wij zorgen ervoor dat je wint van al jouw online concurrenten! Samen vooruit, samen winnen!

Weten waar je kansen liggen?

Weet je niet hoe je je SEO resultaten kunt verbeteren en, ben je benieuwd naar je verbeterpunten?

Laat ons je website GRATIS analyseren!

  • Duidelijke verbeterpunten
  • Volledig stappenplan voor 2024
  • Gericht op korte én lange termijn

Ali

Online marketing specialist

Veelgestelde vragen over de SEO scan

Met een SEO check wordt er gekeken naar hoe goed jouw website is ingericht voor de zoekmachines. Er wordt hierbij naar veel verschillende aspecten gekeken. SEO wordt dan ook opgedeeld in drie aspecten. Allereerst het on-page gedeelte. Met een scan wordt er hierbij voornamelijk gekeken naar hoe de content is ingericht en hoe alle andere on-page factoren ervoor staan. Denk dan aan factoren als meta descriptions, paginatitels, headings, interne linkstructuur, etc. 

Linkbuilding is het tweede aspect wat we scannen. Dit is ook een heel groot onderdeel van SEO die tot in de detail geanalyseerd kan worden. Iedere link heeft namelijk verschillende waardes die we moeten checken. De website zelf heeft daarbij ook waardes die nagelopen worden. Denk hierbij aan de DA-waarde, URL-rating, TF, DR-waarde, etc.

Als derde factor moet de techniek ook goed nagelopen worden. Dit is net zo belangrijk als de andere twee factoren. Is de website snel genoeg? Zijn de CSS- en JavaScript bestanden goed ingericht? Is de website en het design gebouwd volgens het W3C reglement? En zo zijn er nog meer technische punten die we scannen.

Als jij hoog wilt komen in de organische zoekresultaten van de zoekmachines dan wil je weten of jouw website er goed voor staat. Meestal ben je dan ook al wel op zoek naar een SEO specialist. Met een scan worden er dan ook meteen twee dingen voor jou duidelijk. Allereerst natuurlijk hoe jouw website ervoor staat. Zijn er veel punten die aangepakt moeten worden? Is er een deel die je zelf eventueel al aan kunt pakken?

Wat echter ook duidelijk wordt is of jouw specialist weet wat hij aan het doen is en een goede op maat gemaakte strategie uit kan zetten. Iedere website of webshop is namelijk toch net even anders en heeft weer andere specifieke aandacht nodig.

Een SEO-technische scan van jouw website kun je in principe altijd laten doen. Zo weet je hoe jouw website ervoor staat en waar de verbeterpunten liggen. Soms denk je dat je website er mooi uitziet en de goede kant op gaat, maar wanneer je een SEO specialist ernaar laat kijken er heel veel aandachtspunten bovenwater komen. Een expert heeft namelijk diverse tools waar de website tot in de puntjes mee geanalyseerd kan worden. Zo krijg je in een keer overzichtelijk waar de website nog veel aandacht nodig heeft.

Dit is afhankelijk van waar je de scan voor gebruikt. Een SEO scan hoeft in principe namelijk niet heel vaak gedaan te worden. Als je bijvoorbeeld wilt weten wat een specialist allemaal voor aandachtspunten uit jouw website kan vissen, dan hoeft het waarschijnlijk maar één keer voor dat moment.

Als je echter voor jezelf een SEO scan wilt doen van de website om te kijken hoe deze ervoor staat dan zou je dit maandelijks bijvoorbeeld kunnen doen, of eens in de twee maanden. Wanneer je namelijk actief met een website bezig bent, gebeurt er constant van alles in zowel de frontend als in de backend. Er komen nieuwe landingspagina’s online, content wordt aangepast, meta descriptions worden vergeten, er wordt een H1 tag verkeerd geplaatst en zo zijn er genoeg andere kleine foutjes die op de website voorkomen, simpelweg omdat er constant van alles gebeurd. In zo een geval is het dan ook handig om wat vaker een SEO scan te doen met diverse tools. Denk dan aan eens in de maand. Of misschien vind jij het fijner om dit vaker of juist minder vaak te doen.

Zoekmachine optimalisatie is in principe een oneindig proces. Een website heeft natuurlijk constant aandacht nodig. Concurrenten staan namelijk ook niet stil en blijven altijd groeien. Je moet dus wel blijven linkbuilden. Echter is er daarnaast ook altijd wel ruimte voor verbetering.

Denk bijvoorbeeld aan nieuwe content, er is altijd wel nieuwe content die geschreven kan worden. Vervolgens moet je dit ook weer op alle manieren optimaliseren. Denk aan een strategie met linkbuilding voor de specifieke pagina, maar ook interne links en andere SEO-technische aspecten moeten de nodige aandacht dan krijgen.

Ook zijn er dingen waar je rekening mee kunt houden die altijd goed moeten staan. Denk bijvoorbeeld aan meta descriptions die ingevuld moeten zijn, pagina’s waar je mee wilt scoren moeten altijd op follow en index staan en iedere pagina moet een H1 tag hebben.

Het scannen van de SEO van jouw website is handig om voor verschillende dingen te gebruiken. Is er bijvoorbeeld nog nooit eerder voor zoekmachines geoptimaliseerd op jouw website, dan is het handig om een uitgebreide scan te doen. Dit is dan een soort nulmeting. Vanaf dit punt kun je nu bepalen hoeveel tijd er gaat zitten in de optimalisatie en kun je doelstellingen maken voor wanneer je welke posities in Google zal behalen.

Ook is een scan belangrijk om de voortgang van je website bij te houden. Vaker worden er dingen aan de achterkant aangepast en het kan natuurlijk gebeuren dat je hierbij iets vergeet in te vullen of net verkeerd ingevuld hebt. Met een SEO check kun je al deze fouten vaak direct tackelen. Heb je bijvoorbeeld een foutje gemaakt bij het plaatsen van een link in een ankertekst, waarbij de link niet helemaal klopt, dan komt deze in de scan naar voren als een broken link. Zo zijn er nog genoeg andere dingen die je kunt tackelen.